|
Eénwording met het Goddelijke?
D.: Is God persoonlijk?
B.: Ja, Hij is altijd de eerste persoon, het 'Ik', dat altijd
(44)
voor u staat. Omdat u wereldse dingen voor laat gaan,
blijkt God zich naar de achtergrond teruggetrokken te
hebben. Indien u al het andere opgeeft en Hem alleen
zoekt, zal Hij overblijven als het 'Ik', het Zelf.
D.: Volgens sornrmgen is Verwerkelijking de volledige
eenwording met het Goddelijke, terwijl volgens anderen
er helemaal geen éénheid zal zijn. Welke van deze twee
opvattingen moet als de juiste gezien worden?
B.: Waarom te gissen naar wat er in de toekomst zal
gebeuren? Iedereen is het erover eens dat het 'ik' bestaat. Tot welke denkrichting hij ook behoort, laat de
serieuze zoeker in de eerste plaats ontdekken wat het
'ik' is. Het zal dan vroeg genoeg zijn om te weten wat
de eindtoestand zal zijn, of het 'ik' zal opgaan in het
Volmaakte Wezen of gescheiden van Hem zal blijven.
Laten we geen voorbaríge gevolgtrekking maken, maar
onze geest open houden.
D.: Maar zal enig begrip van de uiteindelijke toestand
niet een nuttige gids zijn voor de aspirant?
B.: Het heeft geen enkele zin nu al te weten wat de uiteindelijke toestand van Verwerkelíjking zal zijn. Het
heeft geen wezenlijke waarde.
D.: Waarom niet?
B.: Omdat u uitgaat van een verkeerd principe. U hebt
deze opvatting verworven met uw verstand, dat alleen
helder kan werken door het licht dat het ontleent aan
het Zelf. Is het niet aanmatigend van het verstand om
te gaan oordelen over datgene waar het dat beetje helderheid aan ontleent? Hoe kan het verstand, dat nooit
het Zelf kan bereiken, bevoegd zijn uit te maken wat
de uiteindelijke toestand van Verwerkelijking,is en zelfs
de aard hiervan te bepalen? Het is alsof men probeert
het zonlicht te meten bij zijn oorsprong met het licht
van een kaars als maatstaf. De was zal smelten voor de
kaars ook maar in de buurt van de zon komt. In plaats
van u te verdiepen in louter gissingen, moet u zich hier
(45)
en nu wijden aan het zoeken naar de Waarheid, die eeuwig binnen in u is.
|
|