|
De wereld
|
Soms waren de vragen evenwel onpersoonlijk: niet
naar aanleiding van een of andere persoonlijke tragedie, maar over het kwaad en het lijden in de wereld.
|
D.: Over de gehele wereld zien we ellende, zoals hongersnood en epidemieën. Wat is hiervan de oorzaak?
B.: Voor wie is dit een probleem?
D.: Daar gaat het niet om; ik zie overal om me heen
ellende.
B.: Als u slaapt, bent u zich niet bewust van de wereld en al het lijden, maar nu u wakker bent, bent u
dat wel. Blijf in die toestand waarin die dingen u
niet raken. Als u zich niet bewust bent van de wereld,
wanneer u in diepe slaap verkeert als het Zelf, raakt het
leed in de wereld u niet. Richt u naar binnen en zoek
het Zelf en zowel de wereld als het leed zullen ophouden te bestaan.
D.: Maar dat is zelfzuchtig.
B.: De wereld bestaat niet buiten u. Omdat u zich ten
onrechte vereenzelvigt met het lichaam, ziet u de wereld buiten u en wordt haar ellende zichtbaar. Maar
de wereld en haar ellende bestaan niet werkelijk. Zoek
de werkelijkheid en bevrijd u van dit onwerkelijke gevoel.
D.: Zelfs de grote mannen die in de maatschappij werken kunnen het lijden in de wereld niet oplossen.
(37)
B.: Dat komt omdat ze uitgaan van het ego, als ze in
het Zelf verbleven zou het anders zijn.
D.: Waarom helpen de Mahatma's (grote Zielen) niet?
B.: Hoe weet u dat zij dat niet doen? Openbare toespraken, uiterlijke activiteiten en materiële hulp wegen niet op tegen de invloed in stilte van de Mahatma's.
D.: Wat kunnen we doen om de toestand in de wereld
te verbeteren?
B.: Als u vrij blijft van pijn, zal er nergens pijn zijn.
De huidige onrust is te wijten aan het feit dat u de wereld als buiten u zelf beschouwt en daarin pijn ziet.
Maar zowel de wereld als de pijn zijn in u. Als u zich
naar binnen richt zal er geen pijn zijn.
D.: God is volmaakt. Waarom schiep hij een onvolmaakte wereld? Aan zijn werken kent men de maker,
maar in dit geval is dit niet waar.
B.: Bent u gescheiden van God dat u deze vraag stelt?
Zolang u zichzelf beschouwt als het lichaam, ziet u de
wereld buiten u. U neemt de onvolmaaktheid waar.
God is volmaaktheid en zijn werk is ook volmaakt, maar
u ziet het als onvolmaakt ten gevolge van uw onjuiste
vereenzelviging met uw lichaam ofwel het ego.
D.: Waarom openbaart het Zelf zich als deze ellendige
wereld?
B.: Opdat u het Zelf kunt zoeken. Uw ogen kunnen
zichzelf niet zien, maar als u een spiegel voor ze houdt
kunnen ze dat wel. De schepping is de spiegel. Zie eerst
uzelf en zie dan de hele wereld als het Zelf.
D.: Waar het op neerkomt is dus, dat ik me altijd naar
binnen moet richten?
B.: ja.
D.: Moet ik de wereld dan helemaal niet zien?
B.: U moet niet uw ogen sluiten voor de wereld, maar
eerst uw Zelf zien en dan de hele wereld als het Zelf.
Als u uzelf beschouwt als het lichaam lijkt de wereld
(38)
buiten uzelf te zijn; als u het Zelf bent, zal de wereld
verschijnen als de openbaring van Brahman.
|
|